Saturday, June 4, 2016

Everest Base Camp (EBC) - Ada Cerita Ada Cinta di Himalaya - The Beginning


1 - 2 May 2015 - Sunday & Monday - The Beginning

Permulaan aku untuk mencapai misi yang aku impikan. Sememangnya EBC ada di dalam "wishlist" aku. Tapi aku tak sangka apa yang aku impikan dapat terlaksana secepat ini. Kerja gila. Ya gila. Macam mana aku boleh terjebak ni?

Permulaan.

Sebenarnya plan asal aku adalah untuk trekking ke Annapurna Base Camp (ABC) bersama 4 sahabat yang lain. Asal nya dari ajakkan kawan aku, Zaki, bersama 3 lagi sahabatnya yang lain, Adem, Abang Usin dan Razi. Mereka berempat sudah berkawan lama. Dari zaman universiti lagi. Kira aku hanya menumpang trip mereka kali ini. 

Tawaran tiket tambang murah dari Airasia membuatkan aku tidak fikir panjang untuk membelinya. Tambahan aku masih ada credit shell dari Airasia kerana pembatalan tiket aku ke Lombok untuk mendaki Rinjani kesan dari letusan nya tahun lepas. 

Kurang lebih 6 bulan kami survey blog dan minta the best quatation untuk package ke ABC. Semua berjalan lancar sehingga seminggu sebelum tarikh kami berangkat. 

Abang Usin mendapat kabaran yang ayahnya terkena serangan stroke dan mengatakan tidak dapat menyertai trip kali ini. Sedih. Tapi kami fikir jika kami di tempat dia, memang itu keputusan yang terbaik dan tentunya kami akan lebih sedih lagi. 

Perihal cuti aku juga menjadi isu. Bos aku meletakkan syarat untuk aku bercuti. Satu kerja harus di siapkan sebelum cuti di luluskan. Indeed, itu adalah minggu yang paling tertekan. Di tambah satu berita yang sedih. Tak perlu la aku tulis pasal benda tu, boleh jadi novel! Tulis panjang-panjang mana ada orang nak baca! Kah.

Akhirnya cuti aku diluluskan pagi hari jumaat. Sebetulnya aku dah beremosi menyatakan selamat jalan kepada rakan-rakan aku sebab cuti tak lulus. Bayangkan flight tiket aku pada hari ahadnya! Kesannya, aku cuma ada sabtu untuk membeli persiapan untuk ke ABC. Drama!

Line Up ke Nepal. Dari kiri, aku, Razi (ye ramai yang ingat nama Razi ni lelaki), Adem dan Zaki


Perjalanan dari KUL ke Kathmandu (KTM) berjalan lancar. Flight penuh dengan warganegara Nepal. Satu yang pelik dalam penerbangan ini, toiletnya sentiasa penuh. Aku sehabis boleh cuba untuk tidak menggunakan tandas dalam pesawat. Bukan kerana kotor, cuma kurang selesa. Tapi penerbangan ni, full house toiletnya! Dalam pesawat, kru kabin akan memberikan borang ketibaan untuk diisi. Hanya untuk pelawat. Zaki terpingga-pingga di dalam cabin sebab tidak di berikan borang. Belum sampai Nepal lagi dah di salah anggap warganegra. Kah! Aku tiada isu. Muka mirip Pan-asia katanya. :P

Full House!


Tiba di KTM, segala urusan immigration berjalan lancar. Oh aku dah buat visa melawat lebih awal masa di Malaysia. Lebih murah. Cara nak buat senang saja bro. Pegi embassy Nepal di KL, area Masjid India tu, dan tanya la pak guard kat sana cara-caranya. Lebih mudah dan lebih murah berbanding buat di Airport KTM yang bayarannya dalam USD!

Kathmandu Airport. Namaste!


Sampai KTM sudah gelap. Kami mengambil taxi di luar Airport dan terus ke Thamel Street. Mereka akan cuba untuk mengenakan bayaran yang mahal. Just cakap, we will take if it is 500NPR dengan nada ala-ala balik kampung je Nepal tu. So deal yang simple. Kami pilih Thamel St sebab kat situ macam syurga shopping untuk barang-barang outdoor. Jadi lebih mudah untuk beli apa yang tak cukup.

Melayan Zaki bergamba. Hotel kami di Thamel Street

Trip aku ni total solid 15 hari. Masa stress cuti tak approve lagi, aku ada terfikir, kalau cuti aku diluluskan nanti, aku nak all out untuk trip ni. Biar lebih berbaloi. Sebab bukan senang aku nk dapat cuti panjang. Jadi bila sampai di KTM aku terfikir alang-alang dah sampai Nepal, why not cuba trek Everest Base Camp (EBC). Hitungan hari macam cukup. Jadi malam tu di KTM, kami survey cara untuk melaksanaankan misi gila plan last minit ni.

Our Room. Dinner tapau nasi lauk bilis dari Malaysia
Selepas survey untuk harga flight ke Lukla, yang menjadi starting point trek EBC, guide dan hotel, aku dan Zaki bersetuju. Tapi Razi dan Adem berfikir mereka tidak physically fit lagi untuk terus ke EBC. Kami berbincang dan akhirnya kami bersetuju untuk berpecah. Adem dan Razi mengikut plan asal untuk ke ABC dan kami berdua proceed ke EBC. Alang-alang bro!

Esok nya aku dan Zaki menguruskan tiket flight dari KTM ke Lukla dan membeli barangan yang kami kira perlu untuk trekking di EBC manakala Adem dan Razi menguruskan permit untuk ke ABC. Kami sempat juga berjalan-jalan di sekitar bandar Kathmandu untuk melihat kuil-kuil lama yang masih terkesan dari gemba bumi kuat 2015.

To be continued....

Morning Strret view dari depan hotel kami di Thamel Street.

Busy Street of Kathmandu



The famous masjid kat Kathmandu
Tugu Sir Edmund Hillary dan Sherpa Tenzing Norgay di Nepal Tourism Board Office

Yang nak uruskan permit sendiri ke ABC boleh pergi ke sini.

Salah satu temple di Kathmandu


Kesan runtuhan akibat gemba 2015


Sumber air. Masih tidak perbaiki

Bulan May boleh di kira musim bunga di Nepal. Pokok tepi jalan ni pun berbunga.



No comments:

About Us

Recent

Random